Saturday, April 21, 2007

فرح عز

فرح عز الاسبوع الجاى
عايز اروح
يمكن منكش اصحاب قوى انا وهوه بس لازم اروح
...................................................
عرفت عز اول مرة فى الكلية
معرفة سطحية
مرة تسلم ومرة تنفض
لحد ما جمعتنا قعدة الدماغ
وميزة الحشيش انه بيعرفك على طوب الارض
ارمى كتير
بس فى النص هتلاقى حاجات تستاهل
وعز كنت اعرفه قبل ميجمعنا الحشيش
شاب لذيذ
واثق من نفسه
كان مرتبط فى الكلية من بنت اعرفها
شاب عادى
دبلر سنة
وشد حيله بعد كده
من سكان مدينة نصر
بيته جميل
واسع جدا
بس اول حاجة تشدك انه عايش لوحده
هوه واخوه
اخوه ملتزم عنه
لا شرب ولا سجاير
بيدرس عشان يبقى طيار
البيت كبير قوى عليهم هما الاتنين
ابو عز متوفى
وابوه اللى كنت فاكره ابوه طلع جوز امه
وجوز امه اللى كنت فاكره ابوه بيحشش معاه ومع اصحابه
حاجه غريبة
بس واضح ان محدش منهم عايش معاهم
فى البيت صورة
من اول مرة دخلت البيت ده والصورة دى بتشدنى
راجل ومراته فى صورة ابيض واسود
صور زمان
عارف انت الناس بتوع زمان
اللى كانوا ولاد ناس بجد
مش عارف ليه افتكرت علطول الناس اللى كانت بتحضر حفلات الست
مين دول....؟؟
غالبا ابو عز و والدته
بالرغم انهم يبانوا اكبر من كده
............................................................
انا مقتنع ان كل شاب بيشرب حشيش عنده مشكلة
بالرغم من ان كل واحد منهم بينكر ويقولك انا لا
دايما كنت احاول افهم اللى حواليا بيشربوا ليه؟؟
انا وعارف مشكلتى وخلاص
ياترى هما ليه؟؟
وعز من اللى عرفته عنه اكيد عنده اكتر من سبب يهرب عشان بسجارة المزاج
بس عامة
مهما الظروف ما تتغير
اللى بيشرب زى الرجالة كل يوم كل يوم الشرب بيبقى عادة
ميقدرش يبطلها غير مجبر
.............................................................
مش لاقى حاجة اقولها
"ولا حتى اشربها"
بس اكيد هروح الفرح
دا فرح عز

14 comments:

Hannoda said...

حاقولك حاجة... هموم الحياه و مشاكلها مش مبرر أبدا للشرب

مهما قست

ومهما ضعفت

أنا مش واعظة و بكره جدا الفكرة ده

لكن الل عاوزة أقوله ان فكرة ان مشاكلي بهرب منها بالشرب

هي نفسها عادة.. مجرد عاده

بنات كتير عندهم مشاكل رهيبة

أمهات كتير عندها مشاكل تقتل

لكن لإن مجتمعنا برفض بشكل قاطع أي بنت بتشرب.. وبتقبل الشاب اللي بيشرب

فأصبحت عاده عند الشباب الهروب بالشرب

وعاده عند البنات الهروب بأشياء أخرى

بما غنك نشرت بوست بمنتهى الصراحة و الحرية و اللي بحييك عليها

فأكيد حاتقبل صراحتي اللي هي رد فعل طبيعي لتلقائيتك


يتمنالك تبطل من قلبي

ومبروك لعز و عقبالك

Van Gogh said...

عارفة...كان سبب من اسباب كتابتى للبوست ده انى احاول افهم انا رايح فين
الناس اللى حواليا...فى البيت..والشغل
كلهم شايفين شاب ناجح فى شغله...متوسط الألتزام..ومحدش عمره دخل الجزء ده من حياتى الا شلة الرجالة
اللى هى نفسها سبب من اسباب الاعتماد على الشرب كواحد من طرق تقضية الوقت..وعدم مواجهة الواقع..او تقبله من غير الم ولا تزمر
عارفة البنج..؟ حاجة على نفس الفكرة
اكيد المجتمع ليه دور
واكيد احنا لينا الدور الأكبر
بس فى النهاية اشكرك من كل قلبى على اهتمامك وعلى مشاعرك الجميلة
وعلى فكرة ان بطلت حكاية كل يوم
وبقالى فترة مخليها اسبوعى
وصدقينى انا واخد سكة التبطيل دى ان شاء الله
نورتينى

smraa alnil said...

ياما بنهرب
وياما بنستخبي
ومع ذلك بنحاول نقف علي رجلينا
ومسيرها تروق وتحلي
وابقي باركلي لعز

Van Gogh said...

سمراء النيل

الله يبارك فيكى...وعقبالك

Hannoda said...

الخبر أسعدني جدا.. وأثبتلي إن الإنسان كائن غريب جدا و كل ما بتزيد غرابته بيزيد جماله

أكيد مش صدفة ان ربنا بيحبنا مهما كنّا

LOJAIN said...

غريييييييييييييييييييب قوى الحالة دى

sara said...

علي فكرة

انا لسه ماقريش البوست ..بس لفت نظري عنوان المدونه نفسها ..بعض من عرفت ..فكرتني بكتاب بحبه اوي لمحمد التبعي ..يحمل ذات الاسم

بس سؤال علي جمب كدا .. انا هاتعرف توفق بين المدونات دي كلها ازاي .. انا معترفه ان كل واحدة منهم ليها مذاق ولون وطابع خاص بيها ..بس يعني ..اكيد هاتبقي متواجد في واحدة فترة معينه علي حساب التانيين مثلا.. عموما بجد ربنا يقويك ..

تحياتي تاني :)

Anonymous said...

السلام عليكم

انا مش حقول كلام
لان اللي كنت عاوزة اقوله
قالته هنودا وسمراء النيل

الهروب مش حل
يا اما كده
حتلاقي البشر كلهم
يا اما انتحروا يا اما حاولوا ينسوا بطرق متعددة

مش ده الحل
مهما كانت الضغوط


نسمع عنك كل خير
ومبروك لصاحبك
وعقبالك

Van Gogh said...

hannoda
اشكرك على مشاعرك...بالرغم انى مش فاهم مسألة كائن غريب...بس لو تقصدى ان الإنسان دايماً بيحاول يحسن نفسه..يبقى انا معاكى
نورتى يا باشا




lojain
مش فاهم انتى مستغربة من ايه بالظبط ؟



none
اشكرك على اهتمامك وان شاء الله اشوفك هنا كتير...شرفتينى



mesh2dra

صدقينى القضية مش قضية هروب...كل الناس دى بتشتغل وناجحة فى شغلها جداً...وبالنسبة للحياة الشخصية بتحاول تنجح على قد ما تقدر...محدش بيهرب من ظروفه بالعكس الكل بيواجه الظروف الى فرضت عليه ,الموضوع مش اكتر من ان الواحد وسط كل ده مبقاش يعرف يضحك من قلبه من غير ما يشرب
جزأ بسبب ظروف المجتمع كله...وجزأ بسبب الأعتماد على الشرب نفسه كوسيلة للتسكين...احنا غلط دا اكيد..والمجتمع كمان غلط
والحاجة الوحيدة اللى خلتنى متجه ان شاء الله إنى ابطل...هى ان مع مرور الوقت اعتمادك على الشرب بيزيد
بيبقى جزأمن شخصيتك..مش إدمان بس عادة لدرجة انى شفت ناس بتيقى أباء ولسة بتشرب..ومحاولتش تبطل , للحظة بيكون الأستمرار اسهل بكتير من التبطيل ,وده انا رفضه
مينفعش ابقى مسلم واشرب..مينفعش ابقى زوج وأشرب
اخيراً...الوضع ده دلوقتى منتشر جداً وبين اعلى الطباقات ثقافة وسط الشباب
الحكومة مخلية الحشيش اسهل من السجاير
اسف على صراحتى

واحب اشوفك تانى

أميرة البلطجية said...

احلى حاجة في البوست دي انا حسة اني بتفرج عليك وانت بتكلم نفسك
جميلة
ومبروك لعز
تعرف
انا كمان كان ليا زميلي..كان اسمه عز (ولنص البوست كنت فكراك بتتكلم على نفس الشخص) بس طلع مش هو
ههههه
عقبال فرحك انت كمان

عاشقة الوطن said...

مبروك لعز يسيدى

وبعدين زى ماهنودة قالت الشرب مش حل للمشاكل اللى انت بتواجها واللى لسه هتواجها

عموما انا سعيدة ان انت بدأت تقلل من نفسك وكمان ناوى ان شاء الله تبطل نهائي والله انت كده هتكون انسان صح جدا
لانك عارف ان اللى انت بتعمله غلط وعارف كمان انك لازم تبطل وبتحاول
والمحاولة دليل على شخصيتك واصرارك وقوتك

ربنا معاك ويوفقك

تحياتى

LAMIA MAHMOUD said...

الف مبروك لعز :)

Van Gogh said...

اميرة البلطجية

انا فعلاً عامل البوست ده..عشان اواجه نفسى..واسمع رأى الناس فيا..او فى الحاجات اللى حاسس انى غلط فيها
تقدرى تقولى كده..وقفة مع النفس..بس ادام الناس

الحمدلله انه مش عز صاحبك..كانت تبقى حكاية
اخيراً...نورتينى




عاشقة الوطن

اشكرك على شعورك الجميل...وصدقينى انا فعلاً بحاول..واتجهت فعلاً فى السكة دى
شرفتينى بزيارتك..واتمنى اشوفك تانى



lamia mahmoud


الله يبارك فيكى...وعقبالك
شرفتينى بالزيارة

كلام على بلاطة said...

طبعا اى واحد يشرب حشيش عنده حشيش
او عندة فلوس يشترى حشيش
او عنده الميل الحشيشى
او عنده معلومات غلط عن الحشيش
وقدرتة على الابداع والابتكار
لكن كلنا عندينا مشاكل وبنشرب شاى
تحياتى